Ska du starta nätbutik?

Har du en butik och vill göra dina produkter tillgängliga i hela landet? Kanske du till och med vill kunna sälja dina varor utomlands? Du kan få dina produkter att nå hela världen med en nätbutik. Du behöver inte ens ha en fysisk butik utan kan sälja alla produkter online. Men hur gör man för att starta en webbshop?

5820377-internet-store

Att starta en webbshop kan vara snabbt gjort i teorin, men i praktiken är det ganska mycket man måste tänka på. Resultatet kan bli toppen om man planerar allt i detalj och genomför alla steg noggrant. Var beredd på att ägna mycket tid, resurser och kärlek till din nätbutik. På sajten Driva Eget finns många bra råd.

Skapa en affärsplan

Först och främst måste du förstås skapa en affärsplan och bestämma dig för din huvudstrategi. Tänk över utbudet på ditt sortiment och vilka konkurrensfördelar du har i din butik. Det kan vara svårt att konkurrera om pris om du startar som en liten nätbutik så du kanske måste tänka på andra konkurrensfaktorer.

Du måste tänka på att kunna erbjuda en trygg betalningslösning. Kunden måste kunna få välja mellan att betala med kort eller faktura. Du kan behöva en betalväxel, en slags mellanhand mellan dig och kunden.

Tänk på användarupplevelsen

Sajten i sig är givetvis mycket viktigt. Här måste du skapa den känsla du vill förmedla i din nätbutik. Det är viktigt att uppdatera din sajt med nya produkter hela tiden. Det räcker ändå inte med att ha en snygg hemsida. Du måste också se till att ha en så hög konvertering som möjligt och överträffa kundernas förväntningar. Användarupplevelsen måste ses som en samverkan mellan struktur, flöden, funktioner, teknik och design. Det kan vara skönt att låta en tredje part ta hand om dessa bitar. På nätet kan du läsa om vad en e-handelspartner kan göra för dig. Det finns de som kan hjälpa dig med hela processen från behovsanalys, informationsstruktur och wireframes som sedan blir grafisk design, programmering och slutligen en färdig e-handelslösning.

Du måste också tänka på att marknadsföra din nätbutik på ett smart sätt. Det är viktigt att synas på sociala medier och bloggar. Sökmotoroptimering är också väldigt viktigt.